کد خبر: 78972

روسیه بیشترین سرمایه گذاری خارجی را در ایران انجام داده است 

داوود زارعی، خبرنگار: جذب سرمایه خارجی و تسهیل برای ورود سرمایه گذاران خارجی به داخل کشور موضوعی است که از شعار آن از دو دولت روحانی به شکل خاصی مطرح شد و قرار بود برجام بتواند این مسیر را هموار کند. اما در عمل این اتفاق نیفتاد تا باز هم ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی به کشورمان با موانع زیادی روبه‌رو بوده باشد. با این حال به نظرمی رسد با روی کار آمدن دولت سیزدهم، زمین بازی در این حوزه در حال تغییر است و سرمایه گذاران خارجی تمایل بیشتری به حضور در کشورمان دارد. 
علی فکری، معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در گفتگو با «فرهیختگان» با مقایسه یک سال اول دولت سیزدهم با یک سال اخیر فعالیت دولت دوازدهم گفت: در این برهه شاهد دو برابر شدن جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم به طوری که رقم سرمایه گذاری در این بخش به نزدیک 5 میلیارد دلار رسیده است؛ البته نمی توان این موضوع را هم کتمان کرد که ظرفیت ایران برای جذب چنین سرمایه هایی بسیار بیشتر از این رقم است اما اگر بخواهیم 5 میلیارد دلار را در مقایسه با سال های قبل ملاک قرار دهیم، باید عنوان کرد که اتفاق بزرگی در این حوزه افتاده است. 
او افزود: روسیه سهم قابل توجهی در سرمایه گذاری در ایران داشته است به طوری که سهم این کشور از 5 میلیارد دلار جذب شده، رقمی حدود 2.8 میلیارد دلار بوده است. بعد از روسیه، کشورهایی که بیشترین سرمایه گذاری را در ایران داشته اند؛ امارات، ترکیه، افغانستان، چین بوده اند که طبیعتا رویکرد و مواضع بین المللی همسویی با کشورمان دانرد. 
معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به سند همکاری 25 ساله ایران و چین هم اشاره کرد و گفت: در وهله اول باید بگویم که این سند، یک نوع چشم انداز آینده بین دو کشور است و نباید آن را به عنوان سند همکاری تلقی کرد؛ چرا که اصلا هیچگاه دو کشوری نمی توانند برای 25 سال آینده خود برنامه همکاری بنویسند و از سوی باید این مسئله را هم مدنظر قرار داد که نهایتا برنامه های همکاری 5 ساله خواهد بود. 

مرتبط ها